
IKASTOLAK izango da ikastolen mugimendua izendatzeko erabiliko dugun hitza
Ikastolak indar berriz gatoz, betiko balioekin eta proiektu berriekin, eta aldi berri baterako irudi berri batekin. Halaxe azaldu dute, gaur, Bergaran, Ikastolen Ikasturte Hasiera Ekitaldian, ikastoletako ordezkariek. Bergarako Seminarixoa mukuru beterik zegoela ospatu dugu ekitaldia ikastolok, eta bertan hitza hartu dute Ikastolen lehendakari Nekane Artolak, lehendakariorde Erik Etxartek, zuzendari nagusi Agurne Barrusok eta Ikastolen Lagunak elkarteko kide Katty Iglesiasek.
Iazko ekainean ospatutako Zazpigarren Batzarrean hartutako erabakiak martxan jartzeko ikasturtea dugu aurtengoa. Euskal gizarteak dituen erronkei eta hezkuntzari egiten dizkion eskakizunei erantzuteko unea dugu. Ikastolen Ikasturte Hasierako Ekitaldian azaldu ditugu erronka horiek: pertsonen aniztasuna eta ekitatea, kulturen arteko harremanak, euskara eta euskal kulturaren transmisioa, denon lurraren geroa, lurraldeen arteko lotura eta sareak, garapen pertsonala eta elkarren zaintza, lan mundua eta gizarte onura...
Aspaldian, hizkuntza, hezkuntza zein herrigintzari aipamena egiten dioten diagnostikoek errealitatea bere gordintasunean azaldu digutela, esan da ekitaldian. Geldialdi batean gaudela dirudi baina Ikastolok ez dugu etsipenean erori nahi, indarraldira jo nahi dugu. “Gure aurrekoek gurea baino askoz garai zailagoan sortu zituzten ikastolak. Orain ere, azken urteotan sortu diren ikastoletako batzuk ingururik zailenetan sortu dira. Geure lana da bagatoz esatea. Itzalei argia eskaintzea, garai zailei ekimena, erronkei ilusioa. Eta haurrei irribarrea. Bagatoz lanera, heztera, jolastera, eta garena izateaz gozatzera”.
Erronka berriak aipatu dira gaurko ekitaldian, eta haiei erantzuteko gogoetak eta egitasmoak lantzen ari gara Ikastolak. Horietako batzuk aipatu dituzte gaurko ekitaldian: inklusiotik ekitatera jauzi egiteko egitasmoa; euskararen erabilera indartzekoak; digitalizazioari neurria hartzekoa; pertsona, gizakia, hezkuntzaren erdian jartzen duen eredu batera jauzi egitekoa. Eta aipamen berezia egin nahi izan zaio ikasturte honetan DBHn eta datorren ikasturtean Lehen Hezkuntzan ezarriko den Onki programari, ikuspegi holistiko batetik landu duguna eta lantzen ari garena, zeinak pertsona bakoitza bere osotasunean hartuz, Ikastolen komunitatearen ongizatea zainduko duen, bereziki ikasleena.Zer egin nahi dugun eta egitera goazen bezala, nola egin nahi dugun ere azaldu dute ikastolen ordezkariek: “Garai honek jarri dizkigun erronkei ere halaxe erantzungo diegu, komunitate gisa, auto-eraketaren bidez erabakitzen eta antolatzen ditugun bideak urratuz”, baina ikastolokin batera bide horiek jorratu nahi dituzten hezkuntza eta gizarte eragile guztiekin batera.
Marka berri bat, aldi berri baterako
Ikastolok marka berria estreinatu dugu. Erronka berriak ditugu euskal gizartean eta ikastolek ilusioz heltzen diegu erronka berriei, ikuspegi berrietatik jardunez, egitasmo berriak sortuz, erantzun berriak eskainiz, eta orain marka berriarekin. IKASTOLAK da ikastolen mugimendua izendatzeko erabiliko dugun hitza, Ikastolen Elkartea ordezkatu duena.
IKASTOLAK hitzak berak deskribatzen baitu ongien gure komunitatea, 115 ikastolak, 46.000 familiak, 55.500 ikaslek, 3.700 langilek eta milaka ikastola lagun eta ikastolazalek osaturikoa, “eta batez ere, zenbakiak baino askoz haratago iritsi nahi duen proiektu herritar bat”, ekitaldian azpimarratu denez: “Biharko euskal herritarrak gaurtik hezten dituen hezkuntza sare eraldatzailea osatzen dugu”.
Aldi berrirako aukeratu dugun izenak eta logotipoak gure izaera erakusten du: Izar itxurako ikurrak sarea irudikatzen du, horixe baikara: ikastola bakoitzean komunitate bat, saretuta; eta Euskal Herriko ikastola guztien artean beste komunitate bat, hura ere saretuta. IKASTOLAK. Hitz hasierako 1 horrekin, bat garela esan nahi dugu. Zazpiak bat. Edo 115ak bat. Historikoki erakutsi dugun ausardia ere jasotzen du i hizkiaren ordez, zenbaki bat sartzeak. Eraldatzaileak gara, geure burua eraldatzeko prest gaudelako. Amaierako -k horrekin plurala egiten dugu, gure arteko aniztasuna aldarrikatuz, eta aldi berean kolektibo bat garela erakutsiz. Asko gara, ezberdinak gara. Denok gara ikastola.
Palestinari erreferentzia
Israelgo Estatua Gazan palestinarren aurka burutzen ari den genozidioaren aipamena ere izan du ekitaldiak. Eta bereziki hil dituzten haur palestinarrak izan dituzte gogoan: “Haurrak dira gizarte bateko talderik zaurgarriena eta herri batek daukan altxorrik handiena. Haurrak etorkizuna dira, bai Euskal Herrian... eta baita Palestinan ere. Haiek ere merezi dute, bizitzea, ikastea, jolastea, zoriontsuak izatea eta etorkizun bat eraikitzea. Palestinako haurrak gureak ere badira. Ikastolak bagatoz, munduko haur guztiak errespetuz eta maitasunez haziko dituen mundu bat eraikitzera!”
Ikastoletako ikasle ohien ikuskizunak
Imanol Epelde arduratu da Bergarako Seminarixoan ospatutako ekitaldiaren aurkezpen lanak egiteaz, eta ikastoletako bi ikasle ohien ikuskizunez gozatzeko aukera ere izan dute aretoa mukuru bete duten ikastolazale eta gonbidatuek. Angeluko Sunita Camblong abeslariak eta Lesakako Martxel Rodriguez dantzariak hartu dute parte ikuskizun horietan.
IKASTOLAK será la palabra que utilizaremos para referirnos al movimiento de las ikastolas
Las ikastolas volvemos con fuerzas renovadas, con los valores de siempre y con nuevos proyectos, y con una nueva imagen para una nueva etapa. Así lo han explicado en Bergara, en el Acto de Inicio de Curso de las Ikastolas, las y los representantes de las ikastolas. Con el Seminarixoa de Bergara completamente lleno hemos celebrado el acto las ikastolas, y han tomado la palabra la presidenta de las Ikastolas, Nekane Artola; el vicepresidente, Erik Etxarte; la directora general, Agurne Barruso; y Katty Iglesias, miembro de la asociación Ikastolen Lagunak.
El curso que ahora comenzamos es el de la puesta en marcha de las decisiones adoptadas en la Séptima Asamblea celebrada en junio del año pasado. Es el momento de dar respuesta a los retos que tiene la sociedad vasca y a las exigencias que plantea a la educación. En el Acto de Inicio de Curso de las Ikastolas hemos expuesto esos retos: la diversidad y la equidad de las personas, las relaciones entre culturas, la transmisión del euskera y la cultura vasca, el futuro de la tierra de todas y todos, la conexión y las redes entre territorios, el desarrollo personal y el cuidado mutuo, el mundo laboral y el beneficio social...
Se ha dicho en el acto que los diagnósticos que desde hace tiempo hacen referencia al lenguaje, la educación y la construcción nacional nos han mostrado la realidad en toda su crudeza. Parece que estamos en un parón, pero las Ikastolas no queremos caer en el desánimo; queremos ir hacia el fortalecimiento. “Nuestras predecesoras y predecesores crearon las ikastolas en tiempos mucho más difíciles que los nuestros. También ahora, algunas de las ikastolas que se han creado en los últimos años han surgido en los entornos más complicados. Nuestro trabajo es decir que venimos. Ofrecer luz a las sombras, iniciativa a los tiempos difíciles, ilusión a los retos. Y sonrisa a las niñas y los niños. Venimos a trabajar, a educar, a jugar y a disfrutar siendo lo que somos”.
Se han mencionado nuevos retos en el acto de hoy, y en las Ikastolas estamos elaborando reflexiones y proyectos para darles respuesta. Algunos se han citado en el acto de hoy: el proyecto para dar el salto de la inclusión a la equidad; los destinados a reforzar el uso del euskera; el que busca medir con mesura la digitalización; el que pretende avanzar hacia un modelo que sitúe a la persona en el centro de la educación. Y se ha querido hacer una mención especial al programa Onki, que se implantará este curso en la ESO y el próximo en Primaria, trabajado y desarrollado desde una perspectiva holística, que cuidará del bienestar de la comunidad de las Ikastolas tomando a cada persona en su integridad, especialmente al alumnado.
Tal y como deseamos lo que queremos hacer y lo que vamos a hacer, también han explicado cómo queremos hacerlo las y los representantes de las ikastolas: “Responderemos a los retos que nos plantea esta época también así, como comunidad, abriendo caminos mediante la autoorganización, decidiendo y organizando nosotras y nosotros mismos”, pero junto con todos los agentes educativos y sociales que quieran recorrer esos caminos con las ikastolas.